Wednesday 1 August 2012

Alahan Mengandung

Aku mengalami alahan ketika mengandung @ morning sickness sewaktu kandunganku menjangkau sebulan setengah. Ketika itu, aku mengalami pening kepala, loya tekak, perut tidak selesa dan akhirnya menyebabkan muntah-muntah. Ramai yang cakap, alahan ini akan berakhir setelah kandungan menjangkau 3 bulan. Malangnya, aku mengalami alahan sehingga genap 5 bulan terutamanya ketika baru bangun dari tidur dan adakalanya berlarutan sepanjang hari. Kalau sehari aku tak muntah, pasti tak sah. Dan setiap kali aku muntah, pasti dia ada di sisi (tu pun kalau dia tak kerja la).  


Ketika aku mengandung ini, suami aku banyak berkorban. Aku bersyukur sebab dia memahami situasi yang aku alami.  Pagi2 pula, dialah yang buatkan susu atau breakfast untukku alas perut. Ketika ini, aku makan yogurt buah2an untuk menghilangkan loya. Asam juga sesuai untuk menghilangkan loya atau mual2 tetapi disebabkan perut aku dah kosong setelah muntah, aku boleh terkena gastrik kalau makan asam.  Tapi aku rasa pelik sebab suami aku pulak yang makan asam 24jam. Maybe pembawakan baby tu pergi kat dia. Haha...







0 comments:

Post a Comment