Saturday, 25 June 2011

Asthma

Hari ni tak berapa nak indah sebab tak cukup tidur. Malam tadi tiba2 kena asthma sampai lah sekarang. Dah bertahun-tahun rasanya tak kena tapi sekali kena rase macam hidup ni nyawa-nyawa ikan je. Asthma ni sinonim dengan penyakit mengah/semput yang mengganggu/menyekat saluran pernafasan yang berpunca dari alahan kepada habuk, haiwan peliharaan, persekitaran yang sejuk dan sebagainya.

Oleh itu, penghidap asthma akan kerap batuk, kelihatan pucat dan juga hilang selera makan. Bila bernafas tu mulalah keluar bunyi seakan-akan orang bersiul @ wiz. Tak boleh tidur terlentang atau tidur mengiring. Yang boleh, hanya duduk. Sesiapa yang menghidap asthma ni, mesti tahu akan peritnya macam mana. Sampai satu tahap kena pakai alat bantuan "Inhaler" untuk bernafas. Penyakit ni menyerang tak kira peringkat umur dan ia juga boleh dipengaruhi oleh genetik iaitu diturunkan dari ayah/ibu.


Hari ni terpaksa gunakan bantuan Inhaler.

8 comments:

masyiu said...

take care yayunk!!!!..

coretan hati said...

thanks yunk~

sabella mohamad said...

erk ad asthma ke ?
jg diri yea

teynteyn the doll said...

ciannyeee...take care tau^.^

Anak Wak Mail said...

samalah..saya pon ada asthma..tapi xteruk macam awak..=)

jaga diri baik2..jangan minum ais!

coretan hati said...

sabella: aah..thnx wak

coretan hati said...

teynteyn: sebulan kna asthma...thanx

coretan hati said...

anak wak mail: u too..tc

Post a Comment